Schema

Digitalt schema som gäller från 2020-11-16 till 2020-12-18

När du tänker yoga hemma, fast digitalt med oss, gör så här!

  • Anmäl dig. Senast två timmar innan passet startar, dvs kl 17 samma dag. Anmäl dig genom att kommentera dagens pass på Facebook med ett "jag är med" eller liknande. Dagens pass publiceras senast kl 9 på morgonen samma dag. Har du inte facebook, skicka ett sms eller mail till oss, 070-5851177 eller [email protected] där du talar om att du vill vara med, datum och namn. Detta för att vi inte ska behöva göra passet utan deltagare. Minst tre behövs för att passet ska genomföras. Blir det inte av meddelar vi dig på samma sätt du anmält dig.
  • Betala: Swisha 100 kr till 1230275081 ELLER kryssa och skriv datum i en ruta på ditt tio-kort eller om du har terminskort yogar du på bara. Vi vet vem du är.
    Om inget av detta funkar för dig så hör av dig så löser vi det.
  • Logga in. Du kan behöva ladda hem programvaran för zoom till din dator eller telefon om du inte redan har den.
    Vi öppnar den digitala shalan tio minuter innan passet börjar. Då kan du logga in med länken
    Länk till ZOOM-YOGA
    Om länken fungerar som den ska kommer du in via zoom och behöver inte lägga in ytterligare uppgifter.
    Fungerar inte länken kan du gå till www.zoom.com tryck "join a meeting" och logga in med dessa uppgifter:
    Meeting ID: 822 701 3935
    Name: (ditt eget namn)
    Passcode: YogaSala
  • Säg hej och kolla att du ser och hör, stäng sedan av din mikrofon. Bild har du på om du vill. (då ser vi dig när du yogar)
  • Yoga på!
  • Passet avslutas, du loggar ut och gör din egen Savasana.

Mer om våra ordinarie, öppna klasser (Gäller när det inte är pandemi och restriktioner):

Studion öppnar 30 min före alla yogaklasser och håller öppet 30 min efter så du kan ta en kopp yogi-te och sitta en stund.

Där det står Kurs på schemat är det bara för dem som är anmälda till just den kursen. Övriga pass är öppna för alla.

Kom till yogan i bekväma kläder som du kan röra dig fritt i. Yoga är bäst barfota men ett par varma sockar kan vara skönt att sätta på sig under vilan i slutet på passet.

Mattor och annan utrustning finns att låna, men man får gärna ha egen matta med sig om man vill.

Det finns omklädningsmöjligheter, toalett och tvättställ men inga duschmöjligheter.

Vi har drop-in utan förbokning och tillämpar först till kvarn. Det har aldrig blivit överfullt ännu så att någon har fått vända i dörren.

Nybörjare är välkomna på Medi-yoga på tisdagar, mjukyoga på onsdagar och på yinyoga. För övriga pass behöver du ha gått en grundkurs hos oss eller yogat tidigare.

Våra olika yogapass

Hatha kallas ibland för klassisk yoga. Den är både fysisk och meditativ och yogapositionerna utförs i ett lugnare tempo. Med hjälp av yogapositioner som stärker och mjukar upp kroppen tillsammans med en medveten djupandning upplever du ett fysiskt välbefinnande, ökad energi, ett djupare inre fokus och en ökad närvaro. Du tränar utifrån dina egna förutsättningar och sätter dina egna gränser. Varje klass skiljer sig från den andra och läraren anpassar programmet efter gruppen.

Vinyasa är en flödande, variationsrik och kraftfull yogaform. Du tränar styrka, rörlighet och balans, men passen innehåller också andningsövningar och avslappning. En del yogapositioner utförs dynamiskt och lekfullt för att hitta nya vägar till balans, koordination och kroppskännedom och i andra positioner stannar vi längre för att låta kroppen släppa på spänningar och bygga uthållighet. Ibland tillåter vi det gå riktigt långsamt för att få del av yogans stillsamma och meditativa kvaliteter. Med ödmjukhet utmanar du dina obalanser fysiskt och mentalt.

Yinyoga är lugn och meditativ och består till stor del av sittande och liggande yogapositioner. Den stimulerar bindväv, ligament, leder och inre organ. Yogapositionerna är enkla men effektiva och har en djupgående effekt på kroppen. Till skillnad från till hathayoga och vinyasa låter yinyoga dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt mindfulness. Yinyoga är alltså ett fint komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och mer dynamiska yogastilar. Det är en avkopplande och samtidigt energigivande yogastil som alla, oavsett tidigare erfarenhet, kan utföra.

Yin-rörelse är ett mjukt pass med yininspiration som hålls av Anna-Greta Lassinantti som är under utbildning till Yinyogalärare.

Medicinsk yoga är extra mjuk medicinsk yoga som ofta utförs på stol och med olika hjälpmedel för att vara skonsam och stödjande för kroppen. Tord är lärare i medicinsk yoga som baseras på Kundalini-yoga. Du kan komma som nybörjare på denna klass.

Mjukyoga är som det låter, mjuk och varsam yoga där vi inte gör så mycket stående positioner och tempot är lugnt. Du kan komma som nybörjare på denna klass.

Feet-up Yoga, torsdagsklassen: En klass där Annilie använder våra feet-up pallar för att göra spännande och utvecklande klasser och du kan förvänta dig allt från Vinyasa till Yin med fokus på närvaro och ickepresterande. Klassen är öppen för dig som yogat ett tag.

Morgonyoga är ett skönt pass för att väcka kroppen och komma igång med mjuka rörelser på 60 minuter som passar bra för både nybörjare och vana..

Lunchyoga är lite kortare yogapass på 45 minuter, flödande och energigivande som passar bra för både nybörjare och vana.

OBS: GÄLLER EJ UNDER PANDEMIN Ordinarie höstschema, gäller till 2020-12-18. Välkomna! Shalan öppnar 30 min innan klassen startar.