Våra olika pass

Hatha yoga kallas ibland för klassisk yoga. Den ligger till grund för de flesta andra fysiska yogaformer. Hatha är både fysisk och meditativ och yogapositionerna utförs i ett lugnare tempo. Med hjälp av yogapositioner som stärker och mjukar upp kroppen tillsammans med en medveten djupandning upplever du ett fysiskt välbefinnande, ökad energi, ett djupare inre fokus och en ökad närvaro. Du tränar utifrån dina egna förutsättningar och sätter dina egna gränser. Varje klass skiljer sig från den andra och läraren anpassar programmet efter gruppen.

Hatha soft flow kombinerar rörelse med stillhet i ett meditativt flöde där du håller positionen i några andetag för att få möjlighet att känna in och utforska positionen. På den här klassen får du utrymme att landa, sakta ner och lyssna på din kropp. Att vi rör oss medvetet och långsamt behöver dock inte betyda att det inte kan vara fysiskt utmanade emellanåt. Klassen kan se olika ut från gång till gång.

Vinyasa är en flödande, variationsrik och kraftfull yogaform. Du tränar styrka, rörlighet och balans, men passen innehåller också andningsövningar och avslappning. En del yogapositioner utförs dynamiskt och lekfullt för att hitta nya vägar till balans, koordination och kroppskännedom och i andra positioner stannar vi längre för att låta kroppen släppa på spänningar och bygga uthållighet. Ibland tillåter vi det gå riktigt långsamt för att få del av yogans stillsamma och meditativa kvaliteter. Med ödmjukhet utmanar du dina obalanser fysiskt och mentalt.

Yinyoga är lugn och meditativ och består till stor del av sittande och liggande yogapositioner. Den stimulerar bindväv, ligament, leder och inre organ. Yogapositionerna är enkla men effektiva och har en djupgående effekt på kroppen. Till skillnad från till hathayoga och vinyasa låter yinyoga dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt mindfulness. Yinyoga är alltså ett fint komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och mer dynamiska yogastilar. Det är en avkopplande och samtidigt energigivande yogastil som alla, oavsett tidigare erfarenhet, kan utföra.

Medicinsk yoga/mjukyoga är extra mjuk yoga med bas i den medicinska yogan som ofta utförs på stol och med olika hjälpmedel för att vara skonsam och stödjande för kroppen. Denna yogaform passar för alla, även dig som kanske har underliggande sjukdom eller fysiska hinder. Och naturligtvis för dig som är frisk men vill njuta av ett lugnt och skönt pass.

Morgonyoga är ett skönt pass för att väcka kroppen och komma igång med mjuka rörelser som passar bra för både nybörjare och vana. Klassen varierar beroende på ledare och vilka som kommer.

Pilates på matta: Pilates grundades av Joseph Pilates i början av 1900-talet och är en träningsmetod som fokuserar på att förbättra balans, muskelstyrka, flexibilitet och kroppshållning. Du bygger styrka och smidighet samtidigt. Ett stort fokus inom Pilates är att jobba med övningar som stärker upp musklerna kring ryggraden. Ett känt citat från J. Pilates är: ”Du är så ung som din ryggrad är flexibel”. Inom Pilates är fokus på andning och aktivering av kroppens bålmuskler. Alla övningar går att anpassa efter dina förutsättningar och din förmåga just nu.
Vad är Pilates bra för? Du förbättrar din kroppskännedom och kroppskontakt genom att uppmärksamma vilka muskler du ägnar dig åt vid varje övning. En bättre hållning, bålstyrka och smidighet hjälper dig i vardagen och vid utövandet av andra sporter eller idrotter. En ökad styrka i dina andningsmuskler kommer ge en bättre hälsa över lag.

Sayato-yoga: Lever du med återkommande depressioner, add/adhd, utmattning, bipolaritet, autism eller någon annan form av diagnos? Sayato-yogan är utformad för dig. Dessa tre huvudpunkter berättar varför och hur!
* Stärker delar i din hjärna för bättre arbetsminne, koncentration, struktur, ork och att hantera så
kallade “känslofällor”.
* Stärker ditt band mellan sinne, kropp och själ. När du känner dig i balans kan du lättare se alla
dina möjligheter och kvaliteter istället för svårigheter och osäkerheter. Gåvorna får glänsa i din
självkänsla.
* Rensar ut allt som du vill bli av med. Med hjälp av ditt andetag och terapeutiska övningar släpper
du taget om jobbiga tankar, rädslor, trötthet, koncentrationsproblem, rastlöshet, ilska/oro och
blockeringar.
“Sayato” kommer ursprungligen från Kina och betyder “det bästa jag har”. Detta eftersom du är det
bästa projekt du någonsin kommer jobba på. Det kan jag; Minna Sayato Lindberg, som grundat yogaformen bestryka då jag “självmedicinerar” med yoga/meditation/qigong – alla de delar jag valt att lägga in i Sayato-yogan.
Jag lever idag ett fungerande liv helt utan tabletter och har både mer energi och livsglädje (något
jag tidigare fått kämpa mig utmattad för att uppnå). Om det är en livsstil alla människor kan tänka sig? Förmodligen inte. Men det behöver du inte för att uppnå den stärkande kraften i din självkänsla, hjärna och själ – när du märker att du kan forma dig till en version av dig själv, som faktiskt kan leva i harmoni.

Mammayoga är en stund för ör dig som är nybliven mamma, gärna tillsammans med bebis som är välkommen upp till krypåldern. Efter förlossningen behöver din kropp läka och hitta tillbaka till sin stabilitet. På dessa pass ligger fokus framförallt på enkla övningar för att stärka muskulaturen för bäckenbotten, inre magmusklerna samt att fortsätta stärka ryggen och öppna upp runt bröstet. Men tiden på mattan på dessa pass arbetar vi också för fysisk, emotionell och mental återhämtning. Att ta sig tiden att lära känna sin kropp på nytt, och tid för avslappning. Klassen erbjuder också ett fint sätt att skapa kontakt med ditt barn som kan ligga bredvid dig och vara med.

Gravidyoga är speciellt utformad för dig som är gravid och fungerar under hela din graviditet. Gravidyoga är ett av de bästa sätten att stärka kroppen under graviditeten och förbereda dig och din kropp inför och efter förlossning. Gravidyogan fokuserar på att stärka den blivande mamman både fysiskt och mentalt med asanas (positioner), andningsövningar och meditationstekniker vilket kommer ge dig de verktyg du behöver för att må så bra som möjligt och bära din kropp med stolthet både under graviditeten och livet som nybliven mamma. Gravidyogan erbjuds nu som kurs om fem gånger.

Feet-up yoga: Vi använder våra feet-up pallar för att både vara upp och ner och assistera övrig yoga. Spännande och utvecklande klasser där du kan förvänta dig allt från Vinyasa till Yin med feet-up som stöd. Feet up kommer att vara på vissa fredagsklasser och workshops och som extra inslag på övriga klasser emellanåt.

Aerial yoga: med hjälp av “hammockar”, tyg-gungor fästa i taket utvecklar vi yogan utan markkontakt. Det ser svårare ut än det är och har många goda effekter, förutom att det är barnsligt roligt. Att få vila helt utsträckt i Savasana, omgiven av skönt mjukt tyg och stilla gungande är något utöver det vanliga. Vi smyger in Aerial under hösten och startar med prova-på pass, kurser och workshops. Håll utkik!