Med reservation för ändringar

Du kan köpa våra olika yogakort här i webshopen eller på plats hos YogaSala. Tiokorten kan också köpas hos Johannas Powerhouse

Läs mer

Mer om våra öppna klasser:

Shalan, vårt yogarum, öppnar 15 min före alla yogaklasser och håller öppet 15 min efter. Kommer du tidigare eller vill stanna längre kan du sitta i soffgruppen utanför.

Kom till yogan i bekväma kläder som du kan röra dig fritt i. Yoga är bäst barfota men ett par varma sockar kan vara skönt att sätta på sig under vilan i slutet på passet.

Yogamattor och annan utrustning finns att låna, men du får gärna ha egen matta med dig om du vill.

Det finns omklädningsmöjligheter med dusch och bastu på undervåningen med låsbara skåp där du kan lämna dina tillhörigheter. Kom ihåg att ta med eget lås. Skor lämnas när man går in i Power Arena och alla ytterkläder lämnas i omklädningsrummen.

Vi tillämpar drop-in på våra öppna klasser och först till kvarn om det mot förmodan skulle bli fullt. Kurser och workshops måste bokas och betalas via hemsidan eller i kontakt med oss.

Alla pass är öppna för alla. Nybörjare är välkomna!

Våra olika yogapass:

Hatha yoga kallas ibland för klassisk yoga. Den ligger till grund för de flesta andra fysiska yogaformer. Hatha är både fysisk och meditativ och yogapositionerna utförs i ett lugnare tempo. Med hjälp av yogapositioner som stärker och mjukar upp kroppen tillsammans med en medveten djupandning upplever du ett fysiskt välbefinnande, ökad energi, ett djupare inre fokus och en ökad närvaro. Du tränar utifrån dina egna förutsättningar och sätter dina egna gränser. Varje klass skiljer sig från den andra och läraren anpassar programmet efter gruppen.

Hatha soft flow kombinerar rörelse med stillhet i ett meditativt flöde där du håller positionen i några andetag för att få möjlighet att känna in och utforska positionen. På den här klassen får du utrymme att landa, sakta ner och lyssna på din kropp. Att vi rör oss medvetet och långsamt behöver dock inte betyda att det inte kan vara fysiskt utmanade emellanåt. Klassen kan se olika ut från gång till gång.

Vinyasa är en flödande, variationsrik och kraftfull yogaform. Du tränar styrka, rörlighet och balans, men passen innehåller också andningsövningar och avslappning. En del yogapositioner utförs dynamiskt och lekfullt för att hitta nya vägar till balans, koordination och kroppskännedom och i andra positioner stannar vi längre för att låta kroppen släppa på spänningar och bygga uthållighet. Ibland tillåter vi det gå riktigt långsamt för att få del av yogans stillsamma och meditativa kvaliteter. Med ödmjukhet utmanar du dina obalanser fysiskt och mentalt.

Poweryoga är en form av Vinyasa som ursprungligen härstammar från Ashtanga yoga. Poweryogan är en yogaform som tränar muskler, uthållighet, balans, smidighet, andning och fokus. Träningsformen renar kroppen från slaggprodukter, minskar spänningar, främjar matsmältning, det endokrina systemet och nervsystemet blir starkare. Ordet Power syftar på den inre styrkan som vi alla har som kan utvecklas. Genom att öka livsenergin, Prana i ryggraden blir man mer balanserad och starkare på mattan och utanför i livet. Poweryoga passar alla som vill bygga styrka, rörlighet med lite utmaning och fysiska klasser där du låter dig själv få blomma ut.

Yinyoga är lugn och meditativ och består till stor del av sittande och liggande yogapositioner. Den stimulerar bindväv, ligament, leder och inre organ. Yogapositionerna är enkla men effektiva och har en djupgående effekt på kroppen. Till skillnad från till hathayoga och vinyasa låter yinyoga dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt mindfulness. Yinyoga är alltså ett fint komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och mer dynamiska yogastilar. Det är en avkopplande och samtidigt energigivande yogastil som alla, oavsett tidigare erfarenhet, kan utföra.

Yin + nidra passar för alla som vill komma ner i varv, slappna av och skapa en bra balans i kropp och själ. I den här klassen, som utförs utan musik, börjar vi med yinyogapositioner för att landa i kroppen och praktiserar yoga nidra som avslutning. Yoga nidra är en guidad meditationsteknik som även kallas yogisk sömn och som utförs liggandes. Yoga nidra hjälper oss att hitta en total djupavslappning som kan bidra till att lösa upp mentala och fysiska spänningar. På sanskrit betyder nidra sömn och under passet tar vi oss in i ett tillstånd mellan vakenhet och sömn där kroppen går in i en djup form av avslappning.

Medicinsk yoga/mjukyoga är extra mjuk yoga med bas den medicinska yogan som ofta utförs på stol och med olika hjälpmedel för att vara skonsam och stödjande för kroppen. Denna yogaform passar för alla, även dig som kanske har underliggande sjukdom eller fysiska hinder. Och naturligtvis för dig som är frisk men vill njuta av ett lugnt och skönt pass.

Morgonyoga är ett skönt pass för att väcka kroppen och komma igång med mjuka rörelser som passar bra för både nybörjare och vana. Klassen varierar beroende på ledare och vilka som kommer.

Ashtanga light: Ashtanga är en fysiskt utmanande yogaform som stärker kroppen och hjälper dig att rikta fokus inåt. Traditionell ashtanga följer ett visst antal positioner i en bestämd ordning. I den här klassen utforskar vi den klassiska Primary-serien med ett öppet sinne. Varje vecka fokuserar vi på olika delar av serien som består av solhälsningar, stående positioner, sittande positioner samt avslutande positioner. Klassen kommer att vara inspirerad av Ashtangan och ge dig möjlighet att memorera positionerna och skapa en vana till egen yogapraktik hemma.

Yoga är Annilie’s tisdagsklass som fokuserar på andning, närvaro och teknik. Oftast är klassen dynamisk, tillgänglig och ibland lite utmanande.

Pilates på matta: Pilates grundades av Joseph Pilates i början av 1900-talet och är en träningsmetod som fokuserar på att förbättra balans, muskelstyrka, flexibilitet och kroppshållning. Du bygger styrka och smidighet samtidigt. Ett stort fokus inom Pilates är att jobba med övningar som stärker upp musklerna kring ryggraden. Ett känt citat från J. Pilates är: ”Du är så ung som din ryggrad är flexibel”. Inom Pilates är fokus på andning och aktivering av kroppens bålmuskler. Alla övningar går att anpassa efter dina förutsättningar och din förmåga just nu.
Vad är Pilates bra för? Du förbättrar din kroppskännedom och kroppskontakt genom att uppmärksamma vilka muskler du ägnar dig åt vid varje övning. En bättre hållning, bålstyrka och smidighet hjälper dig i vardagen och vid utövandet av andra sporter eller idrotter. En ökad styrka i dina andningsmuskler kommer ge en bättre hälsa över lag.

Sayato-yoga har fått sitt namn av Minna Sayato Lindberg som är grundaren för denna yogaform. Namnet Sayato kommer ursprungligen från Kina och betyder ”det bästa jag har”. Det står även för skönhet och utmärkthet vilket förstärker grundtanken med Sayato-yogan. Sayato-yoga riktar sig till dig som lever med en diagnos, depression, utmattning, trauman eller helt enkelt behöver påfyllning av dig själv.
Minna som utformat denna yogaform vägleder dig till harmoni, förståelse och skapande. Tillsammans stärker vi våra svårigheter, kryddar kreativiteten och öppnar upp våra inre blockeringar. En yoga med inslag av meditation, healing och qigong. Med hjälp av budskapskort skapas viktiga och fina samtal som kan så ett frö till nycklarna som vill underlätta din egen väg framåt i livet.

Gravidyoga är speciellt utformad för dig som är gravid och fungerar under hela din graviditet. Gravidyoga är ett av de bästa sätten att stärka kroppen under graviditeten och förbereda dig och din kropp inför och efter förlossning. Gravidyogan fokuserar på att stärka den blivande mamman både fysiskt och mentalt med asanas (positioner), andningsövningar och meditationstekniker vilket kommer ge dig de verktyg du behöver för att må så bra som möjligt och bära din kropp med stolthet både under graviditeten och livet som nybliven mamma. LÄS MER HÄR

Strong Mama är en klass för dig som är nybliven mamma och vill hitta styrka och balans i kropp och själ. Ditt barn är också välkommet. LÄS MER HÄR

Feet-up yoga: Vi använder våra feet-up pallar för att både vara upp och ner och assistera övrig yoga. Spännande och utvecklande klasser där du kan förvänta dig allt från Vinyasa till Yin med feet-up som stöd. Feet up kommer att vara på vissa fredagsklasser och workshops och som extra inslag på övriga klasser emellanåt.

Aerial yoga: med hjälp av "hammockar", tyg-gungor fästa i taket utvecklar vi yogan utan markkontakt. Det ser svårare ut än det är och har många goda effekter, förutom att det är barnsligt roligt. Att få vila helt utsträckt i Savasana, omgiven av skönt mjukt tyg och stilla gungande är något utöver det vanligta. Vi smyger in Aerial under hösten och startar med prova-på pass, kursen och workshops. Håll utkik!